Start arrow Bezpieczny Internet arrow Jak działa poczta e-mail
Flesz-Fakty
Na tym świecie powodzenie odnoszą ci, którzy poszukują odpowiadających im warunków, a jeśli nie mogą ich znaleźć, stwarzają je sami. - George Bernard Shaw
Jak działa poczta e-mail PDF Drukuj E-mail
Oceny: 3 / 43
KiepskiBardzo dobry 
plusz, czwartek, 06 stycznia 2005   

W XXI wieku e-mail stał sie co najmniej tak popularny jak telefony stacjonarne kilkanaście lat temu. Dla większości użytkowników e-mail kojarzy się jedynie z tym, co widzimy na ekranie monitora. Nie zastanawiamy się jak działa poczta i co dzieje się z przesyłką po kliknięciu przycisku "wyślij". Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie, kiedy używamy poczty do przesyłania ważnych informacji, a czasami nawet informacji, które powinny być traktowane jako poufne.

Działanie poczty e-mail jest bardzo podobne do tradycyjnej poczty.
Obrazuje to poniższy schemat:

Poczta e-mail:

Poczta tradycyjna:

Na tradycyjnej poczcie wrzucamy list do skrzynki nadawczej, a adresat odbiera list w skrzynce odbiorczej. Za dostawę poczty odpowiada Poczta Polska (lub inna firma obsŁugująca pocztę, co obecnie w Polsce nie występuje).
W poczcie elektronicznej klikamy przycisk "wyślij", a adresat odbiera list na swoim komputerze.
Nie zastanawiamy się co dzieje się z listem pomiędzy skrzynkami.

Ważne, jest, że w tradycyjnej poczcie nasz list jest wysyłany w kopercie, a w poczcie elektronicznej takiej koperty nie ma. Oznacza to, że każdy, kto ma dostęp do serwera nadawczego lub odbiorczego, albo uzyska dostęp do serwerów Internetu pośredniczących w przesłaniu wiadomości, może nasz list przeczytać.
Oczywiście, tak jak w przypadku tradycyjnej poczty, dostęp do skrzynek mają tylko osoby uprawnione - zamiast listonosza - administratorzy serwerów. Jednakże, tak jak w przypadku tradycyjnej poczty, zdarzają się włamania do skrzynek. Oprócz tego, nasz list, przesyłany "bez koperty" może zostać podglądnięty w trakcie przesyłania, co w przypadku sieci internetowej jest znacznie łatwiejsze, niż w przypadku przewożenia listów pociągami lub samochodami. Posługując się dalej analogią, nasz list leży w skrzynce pocztowej na serwerze dopóki go nie odbierzemy i nie skasujemy. W tym czasie każdy, kto uzyska dostęp do skrzynki może list przeczytać.

Mówiąc o poczcie elektronicznej warto więc wyobrazić sobie odpowiednią analogię do poczty tradycyjnej. Wówczas pojęcia skrzynek i serwerów będą dla nas bardziej zrozumiałe.
Podstawowe pojęcia, które łatwo "przełożyć" na określenia tradycyjnej poczty, a z moich obserwacji wynika, że często sprawiają problemy:

  • skasowanie adresu poczty elektronicznej odpowiada fizycznemu zniszczeniu skrytki pocztowej, czyli listonosz nie będzie miał gdzie wrzucić listu i wróci on do nas ze stosowną adnotacją,
  • przepełnienie skrzynki - podobnie ja wyżej,
  • zmiana adresu - jak wyżej, z tym, że część listów wysyłana na poprzedni adres będzie wracała z adnotacją "adresat nieznany",
  • jeśli nie chcemy czytać poczty, to nie trzeba kasować adresu - wystarczy nie zaglądać do naszej skrzynki., co umożliwia odpowiednie ustawienie programu pocztowego, tak, aby nie odbierał poczty ze wskazanej skrzynki,
  • jeśli nie chcemy, aby była do nas wysyłana poczta, nie podawajmy naszego adresu, a o zmianie adresu informujmy osoby, które do nas pisują,
  • każdy może mieć wiele adresów pocztowych e-mail, tak jak wiele skrytek pocztowych,
  • skrytka pocztowa nie zawsze jest tam gdzie mieszkamy - możemy mieć adres e-mail na bezpłatnym serwerze, np. onet.pl.

Jest pewien element, którego nie a w tradycyjnej poczcie. Poczta elektroniczna zwykle nie jest anonimowa - można ustalić z którego komputera została wysłana i to z dokładnością do milisekundy. W przypadku tradycyjnej poczty wiadomo do jakiej skrzynki została wrzucona, ale znacznie trudniej ustalić kto i kiedy wrzucał list.

Uwzględniając powyższe czynniki, warto pamiętać, iż to, że nasz komputer jest fizycznie bardzo dobrze zabezpieczony i nikt nie widzi co piszemy na ekranie, nie oznacza, że nasza poczta nie zostanie odczytana przez osoby niepowołane. Jest to szczególnie istotne w przypadku wysyłania listów poza firmę, gdzie serwer odbiorczy nie jest tym samym serwerem co serwer nadawczy. W przypadku jednej firmy ten sam serwer może pełnić rolę i nadawcy i odbiorcy, co przy odpowiednich zabezpieczeniach, stosowanych przez dział administracji, skutecznie chroni naszą pocztę.

Kopertą dla listu elektronicznego, która zapewni jego ochronę, jest technologia podpisu elektronicznego. Podpis taki daje nam pewność, że:
a) poczta pochodzi od osoby, która jest wskazywana jako adresat,
b) treść wiadomości nie została zmodyfikowana podczas przesyłania,
c) wiadomość jest zaszyfrowana i nie została przeczytana przez osoby postronne.

O podpisie elektronicznym postaram się napisać w przyszłości.

Miejmy nadzieję, że przedstawione powyżej informacje pozwolą uniknąć sytuacji w której e-mailem przesyłane są nawet projekty ustaw i nikt nie kontroluje, czy to co wysłano jest tym samym co dotarło do odbiorcy.

Zmieniony ( czwartek, 06 stycznia 2005 )
« wstecz   dalej »

Zobacz również: Ustrzyki, Polanczyk, Kolumbia
© www.plusz.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.